Vargskärsbåten
![](/bildarkiv/batbyggeriet/2008/080220.jpg)
Med tre bottenbord på var sida och kölen demonterad finns det gott om utrymme att stå på golvet och arbeta. Här syns benen på Hans-Olov E. och Robert J.. Lars M inspekterar.
![](/bildarkiv/batbyggeriet/2008/080625.jpg)
Sture använder sin antika bila när han formar kölen på Vargskärsbåten.
![](/bildarkiv/batbyggeriet/2008/080806.jpg)
Ett tre man starkt skraplag arbetade så att den gamla fernissan flög all världens kos.
![](/bildarkiv/batbyggeriet/2008/080316.jpg)
Det känns som en rikedom att kunna gå ut och leta bland sin ankust och hitta ett knä som passar till det man tänkt sig.
![](/bildarkiv/batbyggeriet/2008/080413.jpg)
Janerik kikar och kollar att han hyvlar stäven liksidig.
![](/bildarkiv/batbyggeriet/2008/081221.jpg)
Till höger om Stures arm skymtar borrmaskinen som driver den specialtillverkade hålupprymmaren.
![](/bildarkiv/batbyggeriet/2008/080917.jpg)
Vår förträfflige smed har tillverkat både beslag och rodergenomföring i rostfritt stål till Vargskärsbåten. På bilden syns också början till spunningen i akterstäven och en mallbräda till styrbords sambord.
Renoveringsprojekt
![](/bildarkiv/batbyggeriet/2008/080116.jpg)
Claes och Torgny skrapar så det luktar Black Varnish i halva lokalen. På bordens överkant
![](/bildarkiv/batbyggeriet/2008/080723.jpg)
Claes tänker byta ut kölen, de fyra understa borden på styrbordssidan och sambordet på babordssidan. Översta bordgången på båda sidorna behöver också åtgärdas.
![](/bildarkiv/batbyggeriet/2008/080217.jpg)
För att få långa borrar att komma ut där man vill krävs tre man. En i fören som kollar lodlinjen ner genom kölen och en som står tvärs och kollar borrens riktning genom köl och knä och så naturligtvis en tredje gubbe som håller i borren.
![](/bildarkiv/batbyggeriet/2008/080521.jpg)
Efter en del justeringar passades det gamla bordet in och nitades fast. Nu återstår bara två bord att byta ut på den gamla blekingeekan.
![](/bildarkiv/batbyggeriet/2008/080320.jpg)
Gustav hjälper Mats att lägga ut de gamla borden för att se vilket bord som passar vilken bräda.
![](/bildarkiv/batbyggeriet/2008/080706.jpg)
Sista biten som skulle bytas behövde inte basas, utan kunde spännas på plats som det var. Bordet oljades in rejält för att lättare anta sin nya form.
![](/bildarkiv/batbyggeriet/2008/080102.jpg)
Det är en speciell känsla att använda en sammanfogningsmetod som har månghundraåriga anor.